VAP 25
"CONCERT PER A QUATRE TROMPES" per les "SENDES" de la UNIÓ MUSICAL
Periódico CIUDAD de Alcoy del 4 de desembre de 2012
El passat dissabte 24 de novembre, les
tres Societats Musicals d’Alcoi, (Corporació Musical Primitiva, Música Nova i
Unió Musical), van celebrar la festivitat de Santa Cecilia amb una excel·lent
quantitat de música, molta música.
Com ja és habitual, el meu comentari versa
sobre els autors de les obres i la seua interpretació per part dels músics de
la Societat Unió Musical d’Alcoi sota la direcció de Gaspar Nadal Maronda.
En primer lloc, la banda va oferir als
espectadors una obra del compositor alcoià Amando Blanquer Ponsoda titulada “Concert per a quatre trompes”.
Considere molt important, recalcar que la
música del mestre Blanquer, es basa en un anàlisi compositiu difícil
d’encasellar ja que la seua música la crea des d’un punt de vista molt
personal, dins de l’humanisme més radical i amb els mitjans tècnics que té al
seu abast. Naix de la inspiració, i com no, de saber entendre aquest art. És
una música amb que atorga al “timbre” un paper predominant, inclús també, utilitzant
en moltes composicions el sistema atonal, combina una gran creativitat
melòdica, per això, compon una música atractiva, clara i agradable.
“La meua música me la suggereix l'instrument. En un concert per a trompa,
l'harmonia, la intervàlica, tot ho componc en funció de les possibilitats de la
trompa”. Aquest fragment,
tret d’una entrevista del periodista Manuel Muñoz en maig de 1985 en el diari
“El País”, serveix d’introducció per comentar el Concert per a quatre trompes.
Aquesta obra amb els tres
moviments (Entrada – Quasi una fantasia – Rondo), descriu perfectament i amb
una gran creativitat i talent, el seu pensament, concedint el protagonisme a la
combinació i al diàleg de les trompes amb els altres instruments de la banda.
Dintre de la gran dificultat tècnica que comporta aquesta obra, cal ressenyar
la més que notable interpretació dels solistes Bárbara Revert Fayos, Mauro
Esteve Pérez, Iván Moreno Ripoll, José Humberto Albero Sempere i Itamar
Caballero Tortosa.
La interpretació de l'obra és
el resultat del treball d’investigació del compositor Victor Vallés Fornet, en
la transcripció per a banda del Concert per a quatre trompes, ja que aquest,
està compost per a orquestra.
Crec que és necessari
conèixer cada sensació que sentim, és a dir, que les emocions que vivim al
llarg de la nostra vida, les pugem reflectir mostrant-les a l’exterior, i eixes
emocions són les que ens ha mostrat José Alberto Pina Picazo, autor de la
segona obra titulada “Sendes”, amb el subtítol “Variacions sobre la vida d’un mortal”.
Encapçalat per un leitmotiv, en aquest cas les notes
RE-MI-SOL que simbolitzen el ser humà, escoltem el tema principal que és el que
descriu la personalitat del protagonista, des d’aquest instant, la seua música
ens transporta pels diferents estats emocionals. L’ÀNIMA,
que és l’esperit del ser humà considerat com a part fonamental dels sentiments
i de les passions. Com no, l’AMOR, que és un
sentiment d’efecte, d’inclinació i d’entrega, inclús també per la pròpia
insuficiència, necessita i busca l’encontre i la unió amb un altre ser. La
perplexitat, el desassossec, l’equivocació o un estat en que les situacions no
es poden distingir les unes de les altres; el torbament de l’ànim davant d’un
perill real o imaginari i la indignació, el desig de venjança o la fúria, queda
expressada musicalment per la CONFUSIÓ, la POR i la IRA. També la DESESPERACIÓ, la carència de companyia (la SOLETAT) i la CONFLAGRACIÓ formen part de l’obra, però finalment l’ANHEL, és el que després d’una evolució emocional, ens
transporta mitjançant l’ESPERANÇA a aconseguir
allò que es desitja. Les paraules clau
en majúscula formen part de l’argument musical i tracta dels diferents estats
en els que conviu l’home.
L’ànima dels músics que es
va “palpar” amb la interpretació de l’obra, (la sensibilitat de l’oboista, el
càlid so dels clarinets, dels saxofons, de les trompes i de les flautes, els
canvis súbdits dels forts als pianos i al inrevés, … tot això trencat pel
frenètic i brillant ritme dels percussionistes, per acabar l’obra amb una
exaltació musical a la vida), va ser llargament recompensada amb una gran
ovació per part de tots els espectadors que vam assistir al concert.
En definitiva, amb
aquestes “variacions sobre la vida d’un mortal”, obra amb una gran dificultat
tècnica, el compositor ha sabut representar des d'un punt de vista musical, les
emocions i les vivències amb les que un “mortal” conviu diàriament.
Salut i Música.
un gran blog d'una millor persona.enhorabona vicent!!!"
ResponEliminaCorreu electrònic del 11/01/2013
ResponEliminaMuchas gracias por las palabras y por la consideración. Aquí tenéis un amigo para lo que necesitéis.
Un abrazo,
José Alberto Pina