Amb aquesta reflexió de Musica Callada, considerada l’obra mestra del compositor i pianista Frederic Mompou i Dencausse i que sorgeix dels versos del Càntic Espiritual, poema de Sant Joan de la Creu, vull començar el moviment de “Música, Festa i Parèmia” dedicat als Instruments Musicals amb Teclat i que duu el següent orde de treball VAP 081.
Aquest treball està inserit en: Radio Banda i en PÀGINA66 - VAP 081 -
Frederic
Mompou i Dencausse
Frederic naix a Barcelona el 16 d’abril de 1893, ...
Sabem que la seua vocació musical ens trasllada en la seua infantesa al taller
de construcció de campanes del seu avi, ... En plena formació pianística amb el
mestre Pere Serra i
Gonzàlez(1) i
després de sentir un recital de Gabriel Fauré decideix
cercar noves formes de composició, on després de diversos assajos troba l’acord
metàl·lic que li recorda la riquesa sonora del familiar toc de campanes de la
Foneria Dencausse, ....
Millor que explicar-ho jo, en el següent enllaç de
la Fundació
Frederic Mompou podreu gaudir detalladament de tot el seu món, on
abunden les imatges, els colors i els sons com a mode d’expressar amb la seua
música, els seus sentiments més profunds i els seus pensaments i idees.
INSTRUMENTS
MUSICALS AMB TECLAT
No obstant, i compaginant la trajectòria d’aquest
compositor i pianista amb els Instruments
Musicals amb Teclat, és importat puntualitzar què aquests abracen tres
aspectes comuns: són
polifònics, utilitzen la mateixa distribució de tecles en dos colors i
habitualment es toquen amb els dits de les dues mans, i al gaudir d’una extraordinària
gamma d’efectes sonors vibrants i sensibles, transmeten l’estat emotiu de
l’intèrpret o intèrprets quan ens fan partícips d’aquest art, encisant-nos a
més, de la naturalesa del lloc on prové l’instrument com també del compositor i
de la música creada.
Com vostès ja han gaudit de la música de
Frederic Mompou, des d’ara i ja parlant de les parèmies, cal dir què quan es
referim al piano, a l’orgue o a les tecles que els conformen, moltes vegades
plasmem irònicament el contingut de les frases que parlen d’aquests instruments,
per això l’ésser humà deu raonar amb intel·ligència el significat d’elles.
Per tan i com tots els versos estan ja fets, amb
les següents frases encetarem la narració amb l’orgue de protagonista.
Entre No distingir entre un orgue de gats o de raons o simplement ... un Orgue de gats, no trobem cap diferència atès que ambdós parlen de la falta d’enteniment
entre diversos individus que discuteixen.
La llegenda conta que en un poble que se celebrava la
seva festa major, van improvisar un orgue omplint de gats, una caixa amb
cordills lligats per un extrem a les cues dels gats i per l’altre a les tecles,
... quan tocaven el teclat s’estiraven les cues dels gats, els quals, miolaven
amb gran desconcert.
Llibertats d’orgue!. Aquest axioma ens
trasllada a dues dates molt significatives en la nostra cultura com són Nadal i
el Dissabte de Glòria.
Antigament, i ara no tant, en els Dissabtes de Glòria
els organistes gaudien d’una especial butlla, per la qual cosa podien tocar
qualsevol música per profana o irreverent que fora.
Així mateix, per Nadal era habitual fer llargues tocades amb
conegudes i populars danses o cançons nadalenques, les quals eren ballades i/o corejades
amb fervor per tots els parroquians.
Les següents parèmies tenen com a leitmotiv de
l’orgue de Caldes:
Tenir més
tecles que l’orgue de Caldes o ser una
persona delicada.
Destrempat
com l’orgue de Caldes o mancat d’harmonia i de claredat.
O aquest: Semblar
l’orgue de Caldes que un mosquit el va destrempar. Musicalment es refereix als conjunts inharmoniosos
i desafinats, però també parla de les coses desordenades i discordants que
donen pas a situacions molestes i complicades.
Cal dir que Caldes d’Estrac és un poble situat a
la comarca del Maresme i el llegendari conta que l’orgue que hi havia era
diferent als altres. Amb un major nombre de tecles, estava fet de canons de
canya en lloc de tubs metàl·lics i amb això, els sons que emetia eren dissonats
i estranys i encara tenia una altra característica, només amb el so del vol o
el pes d’un minúscul mosquit posant-se damunt l’orgue, aquest es destemprava
més. (Joan Amades)
Parèixer Cotalles, o fer com Cotalles que tenia dos
filles i els va comprar dos pianos.
Dóna nom als qui fan una ostentació excessiva de les
coses.
Aquesta dita ens trasllada a l’Alcoi de primeries del
segle XX on vivia Luis Berenguer “Cotalles”. Potser que el malnom vinga de cota
que és un vestit de llana negra o molt fosca, llarg fins al genolls, amb
mànegues i botons davant.
Aquest personatge tenia una fàbrica de teixits i un
magatzem de bales (tria de draps) a la part alta de la ciutat (carrer de San
Vicent, per on comencen les Entrades de moros i cristians). Informació d’Eugeni
S. Reig, Josep Tormo i DCVB.
En el món de les parèmies o frases fetes, quan es
refereixen a l’orgue i al piano, en trobem més amb un significat càustic, satíric
i fins i tot despectiu i malsonant, que les que gosen de bona salut o
positivisme, però donat que la saviesa humana les ha creat, en repassarem unes
quantes:
Quan a un lladre o un sospitós el duen a la
comissaria o a la presó, dèiem que va a Tocar
el piano, atès que amb els
dits marca l’empremta dactilar en la fitxa policial, així mateix quan una
persona carregada de romanços, excessivament minuciosa i que remira les coses,
afirmen sens dubte què: Te més tecles que un piano. (Tindre
més tecles que un piano) i aquesta
altra, Tindre el cap com una pianola, reflecteix el fàstic que ens
produeix escoltar massa romanços o coses per l’estil.
Amb les següents: Ser més bast que un llegó damunt d’un piano, Més bast que una aixa damunt d'un piano o Més
bast que una dalla (o una corbella) damunt d'un piano, totes similars, poc més podem dir, per tan, és en la següent,
on hem de trobar el sentit exacte (o figurat) del refrany: L'orgue és un instrument de
culte, per què quan comença a sonar sentim el Poder de Déu, i quan acaba
de sonar, coneixem la Gràcia de Déu.
La resta de les frases com també les diverses explicacions
sobre aquesta família d’instruments, les podeu seguir en el següent enllaç;
Instruments
musicals amb teclat
(1).- Pere Serra es
autor de sis mètodes per a l’estudi de diversos instruments, signats baix el
pseudònim de Robert Scott.
Endevinalla musical “Música Callada”: Primer quadern / III Moviment / Plàcid / Tempo 92
negres / Compàs 3/4 = Sintonia de ...?.
Salut i Música
Bravo Vicent i més bravo per el record de Mompou i la Música Callada (WhatsApp Juan Tomás - 11/08/2022) // Article molt interessant (Rafa) // Muy interesante y completo.. me ha gustado... gracias por compartir (Fabio) // No se diga màs - Aplaudiments -imatges- (Maribel, Rafa i Horte 12-/08/2022)
ResponElimina