VAP 15
Treball curs de valencià 7 de febrer de 2010Connectors: Conseqüentment. Malgrat tot. Per concloure
La música, a més de ser
una manifestació cultural i artística, és el fruit d’una intuïció creativa, que
s’expressa en el temps i en l’espai. La finalitat d'aquest art és despertar una
experiència en l'home, estimulant el seu camp perceptiu, i expressant
sentiments, pensaments i idees.
Avui estem familiaritzats amb els signes d’una
partitura musical: el pentagrama, les claus, els ritmes, les notes, els temps, etc.-. D'aquesta manera, pareix que les coses relacionades amb
l'escriptura musical han estat sempre les mateixes i no ens adonem que són
fruit d'una evolució al llarg de la història.
Malgrat tot, al
principi la transmissió dels cants en la música occidental va ser oral, i que
es memoritzaven i es transmetien d'unes persones a unes altres, i per a evitar
que aquestes composicions s’oblidaren, va sorgir la necessitat d’escriure-les.
Els grecs van posar en pràctica sistemes de
notació musical que, més tard, van adoptar els romans, però fins a l'Edat
Mitjana, no es va trobar l'origen de l’actual notació musical, època en la qual
els monjos van descobrir la utilitat d’escriure les melodies dels himnes
religiosos, en lloc de glossar-los oralment.
En aquest període, sota l’impuls de sant Gregori
Magne, i amb l’intent d’estructurar el Cant
Gregorià, van sorgir diferents tipus de notacions: pneumàtica, dasiana,
alfabètica, aquitana, pentatònica ... La notació més important serà la notació pneumàtica.
Conseqüentment, les nostres notes, les nostres pautes,
provenen del cant gregorià. Els pneumes (s.VII-VIII),
no tenien una clara representació ni definició de l’altura tonal de les notes.
Més tard es van inventar les línies per a indicar altures musicals fixes. Dues
en principi -roja i groga- i
poc a poc, anar augmentant-les fins arribar a les cinc línies i quatre espais
en què actualment està configurat el
pentagrama.
Per concloure, les notes i el tetragrama -utilitzat en la música gregoriana- s’atribueix al teòric
medieval Güido
d’Arezzo (990-1050), que glossant l’Himne de Vespres de Sant Joan Baptista, escrit per Paulus Diaconus
(720-797), va organitzar l’escala musical: -Ut quéant
láxis, resonáre fíbris, míra gestórum, fámuli tuórum, sólve
pollúti, lábii reátum. Sáncte
Ioánnes. Perquè les nostres veus puguen cantar les
seves admirables gestes, guia els llavis dels teus serfs. Sant Joan-.
Salut i Música.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada