Translate

dissabte, 27 de novembre del 2021

LA MÚSICA I L'ESCRIPTURA FORMEN PART D'UNA MATEIXA CULTURA

Concert de la Societat Unió Musical d'Alcoi amb motiu de la Festivitat de Santa Cecília, celebrat en el Teatre Calderón el diumenge dia 21 de novembre de 2021.

Inserit en  PÀGINA66  el dia 25 de novembre de 2021  -  VAP 75

 Desprès d'un temps de silenci, el diumenge dia 21 de novembre de 2021 amb motiu dels actes en honor a la nostra patrona Santa Cecília, vaig tornar a gaudis de la música de la Societat Unió Musical d'Alcoi dirigida pel seu director Iñaki Lecumberri Camps en un Concert interpretat en un recinte tancat com és el Teatre Calderón d'Alcoi que si bé (mal) a causa de la maleïda Covid 19 i per  qüestions del protocol sanitari, no el vàrem poder gaudir amb la totalitat dels músics en una mateixa formació en l'escenari, ja que es van alternar en la interpretació de les obres, però a través d'elles, si que el meu cor i la meua ànima es van omplir d'unes sensacions quasi oblidades i com he dit adés, en un recinte tancat. 

Però abans de gaudir de la música, Àngela Esteve, cap d'estudis de l'Escola de Música i música de la banda, amb unes cordials i sentides paraules em ca convidar a pujar a l'escenari, lloc musical en el qual vaig entregar al president de la Societat Alfons Yépez Santamaria (Chipi) d'un llibre dedicat a la Unió Musical qua amb el títol "No és Solfa, però si que és Música", recull una sèrie d'articles escrits durant molt temps i en les que parle de diversos concerts i actuacions de la Banda, aglutinant també, algunes reflexions personals i altres treballs històrics i literaris, publicats tots en diferents mitjans de comunicació.

Emocionat i sense paraules em vaig quedar en l'escenari quan l'amic Alfons em va obsequiar amb una placa commemorativa amb el seguen text: "Col·laborador incondicional de la Societat Unió Musical d'Alcoi. La teua Banda vol agrair-te l'estima, dedicació i suport continu que sempre ens ofereixes".

A continuació i després de rebre la calor afectiva de tot el públic i una vegada en el meu seient acompanyat de la meua família, Àngela va continuar presentant el programa del concert, explicant-nos detalladament totes les seues característiques, peculiaritats que ens van servir per a comprendre millor aquestes composicions.

Qualitatsque vàrem comprovar en l'obra interpretada pels músics de la Unió, titulada "Orient el Occident", marxa creada pel músic francès Saint-Saëns on l'ampul·lositat rítmica dels metalls i de la fusta s'alternen amb la música d'ascendència oriental i moresca tan habitual en les nostres terres, i que desprès de diverses "fugues" musicals i amb la fusió dels dos estils, la composició finalitza amb una introducció del tema occidental.

Del compositor Alfred Reed els músics de la banda ens varen meravellar amb la interpretació de "A Little Concert Suite". Fent un breu resumen de l'obra, cal dir que la introducció ens trasllada als solemnes aires d'ua festa reial amb tota la seua parafernàlia. contrastant ella amb el segon moviment del seu caràcter lent i suau. El "Scherezo", amb unes melodies lleugeres i dinàmiques donen pas a l'últim moviment "Gigue" què està inspirat en les danses angleses i franceses que es ballaven en la cort. Finalitza l'obra rítmicament amb uns distingits aires alegres.

La última obra que van interpretar i possiblement, gràcies als nostres arrels comuns més coneguts, va ser la suite del film "Berlanga - Blasco Ibàñez" composta per Bernardo FusterLuis Mendo i Ramón Garcia i Soler, que amb la continua successió de melodies i fragments musicals populars, combinats ells amb ritmes llatins, va causar una extraordinària impressió al públic, sobretot, quan al final de l'obra, una "Xaranga" de músics de la banda (tan usual en les pel·lícules d'aquest mestre cinematogràfic), ens va sorprendre tocant pel corredor central del Teatre Calderón els últims compassos d'aquesta cinematogràfica suite.

                                        Moltes gràcies a l'autor dels videos

Per finalitzar, voldria reflectir l'emoció que vaig sentir quan en el moment de "xafar" l'escenari, els meus ulls es van omplir d'imatges inoblidables, primerament tocant el clarinet i temps desprès amb la caixa, els timbals o el triangle, ... i tenint molt present en la meua memòria, el record de tots els directors i de tots els amics músics, no només per les vivències i les músiques compartides, sinó també per totes les ensenyances rebudes.

Salut i Música.

dijous, 11 de novembre del 2021

SABEU QUI SÓC? M'HEU D'ENDEVINAR

 VAP 62

Amb Sabeu qui sóc? M'heu d'endevinar, enguany vull proposar-vos jugar amb unes divertides, fàcils i musicals endevinalles que les trobareu TOTES, en el meu treball publicat en la Revista LILIA 2021 que edita l'Arxiconfraria de la Mare de Déu dels Lliris.

Com tots sabem les endevinalles a més de ser un entreteniment, tenen la missió de complaure els nostres sentits i la nostra ànima. Prenent la seua vitalitat a través de les arrels populars i generalment formulades en vers, estan organitzades com un diàleg endevinatiu entre l’emissor i el receptor, de forma que el primer planteja un enigma, que el segon amb la seua intuïció l’ha de resoldre. En diverses ocasions, les endevinalles ja contenen la resposta.

De les dotze endevinalles i una xarada que estan incloses en el treball, vull anticipar-vos aquestes quatre: 

Si jo et dic que és molt net,
             tu diràs que clar també.
             Per què ho sap ell, ... i bé que el toca!
            De quin instrument parlem?.  

Amb només quatre cordes que un arc posa en acció,
            aquesta caixa melodiosa, t’alegrarà tot el cor. 

          Quin instrument musical tot i fent un soroll que alegra,
          té un nom de senyals de pena?. 

          Més de blanques que de negres tinc una fila de dents.
          Qui sap tocar-les de veres, encisa a tots els oients.  

 La poetessa alcoiana Maria del Milagro Jordá i Puigmoltó, va compondre XXXXII xarades, totes elles publicades l’Àlbum Poètic que va dedicar a la Mare de Déu dels Lliris en 1886, la número XXXIV és la que teniu que resoldre: 

Portada realitzada per
Manuela Lourido
           Vocal es mi primera          
                    Dos tercia fruta 
          Y el que tres y dos toma
                    Diz que disfruta;      
                    Necesidades,                   
          Anejas á los tiempos
                    Y á las edades;      
          La prima y tres con ansia
                    Siempre yo espero,
          Que la todo empezada
                    Nunca ver quiero;
                    Y aunque no canto,
          La música es mi fuerte,    
                    Mi dulce encanto.

Si has encertat les endevinalles ben teu serà tot el mèritno obstant i amb les pistes dels següents refranys si no les encerteu, ningú més que tú'n passarà la pena.

-       Aixecar la veu com un cantant d’òpera.

-       Clarinet de cinc claus.

Poc fiable.

-       Amb el sac de gemecs ple, el bon cantar també és ple.

-       Anar (algú) amb la gaita i el tamboret.

Sempre disposat a la festa i a la folgança.

-       Un bon clarinet fa un bon enteniment.

-       Un violí vell està fet abans que la nova corda estiga afinada.

-       Representar un drama líric.

-    Déu ens lliure del mal veí i de l’aprenent de violí.

      Sabeu qui sóc? M'heu d'endevinarNaturalment em refereix a la Música que com tots sabem, és l'art de combinar els sons de la veu humana, dels instruments o dels uns amb el altres d'acord amb les lleis de la melodia, de la harmonia i del ritme, afectant-nos d'una manera agradable, racional i lògica.

     Seguidament i per raons obvies, només inseriré les imatges dels instruments musicals i una relació d'autors valencians d'òpera que he inclòs en el treball.

     Per assabentar-se de la interessant resta de dades i principals característiques sobre aquest món musical, recomane llegir-les en la Revista LILIA .     

Violí 

Compositora i compositors valencians 
Títol d'una de les seues òperes
Nom de l'autor del llibret de l'òpera
Piano - Família dels clarinets - Sac de gemecs / Cornamusa / Gaita
          No obstant, si que aportaré algunes curiositats de les que parle en el treball,  com per exemple, ... uns historiadors identifiquen al Monocordi de Pitàgores, S. V a.C. de només una corda en la caixa de ressonància com el primer avantpassat del Piano, altres al S. XIII consideren precursor el Salteri, ... i que els Clarinets són sinònims de destresa i expressió, tots ells ens regalen un so ric, fosc i dramàtic en el seu registre inferior sense oblidar el mitja, que ens comunica una música clara i romàntica mentre que les notes agudes sonen brillants i penetrants.

        Fins i tot l'objectiu de l'Òpera no és només el de delectar la nostra ànima sinó també la nostra imaginació mitjançant diverses arts com la música, atès que amb ella s’escenifiquen conjuntament amb les veus i l’energia dels cantants, els sentiments dels diversos personatges literaris i dramàtics. .... com també que al S. XVI, el luthier Andrea Amatti nascut a Cremona (Llombardia) estableix la forma de l'actual Violí instrument que és millorat pels seus dos fills i pel seu net Nicolo ...

     A més, el Sac de gemecs conegut en l'Imperi Romà amb el nom de Tibia utricularis, amb una sonoritat potent i plena, és al mateix temps, sorprenen-ment malenconiosa i dolça i amb un equilibri acúsitic i tímbric, són apreciades ...

     Cançó amb Enigma, poesia-endevinalla de l’estimat poeta i escriptor Miquel Martí i Pol, que tenim que endevinar com obrir les cent portes del nostre palau. 
 
Molt menys que res
escriure i sobreviure
ara i adés.
Molt més que tot
proclamar una presència
en cada mot.
De tot a res
l'embruix de les paraules
i el foc d'un bes.
De res a tot   
l'aigua de tantes pluges
al fons d'un got.
Qui té la clau
per obrir les cent portes
d'aquest palau?.

Finalment i a tall de conclusió, he volgut convidar-vos en aquest treball publicat en la Revista Llilia de 2021 a una singular experiència endevinativa i poètica, si ho he aconseguit, ben vingut siga, del contrari, ningú més que jo passaré la pena.

Solucions a les endevinalles: Clarinet / Violí / Sac de gemecs / Piano / Òpera

Endevinalles, Salut i Música.